ORTA ÇAĞ FELSEFESİ ADI GEÇEN FİLOZOFLAR


ADI GEÇEN FİLOZOFLAR (ALFABETİK)
 

ANSELMUS (1033-1109)
·       Skolastik dönemin önde gelen filozoflarındandır.
·       Tanrının ontolojik kanıtlamasını yapan kişidir.
·       Kavram Realizminin öncülerindendir.

AQUİNALI THOMAS (1225-1274)
·       Konseptualizmin temsilcilerindendir.
·       İnancın Tanrıyı, aklın ise Tanrı’nın yarattıklarını anlamakla uğraştığını öne sürer.
·       İbn Sînâ’dan ve Augustinus’tan etkilenmiştir.
·       Kötülük denilen şeyin, iyinin yoksunluğundan ve irade zayıflığından kaynaklandığını iddia eder.

AUGUSTİNUS (354-430)
·       Kavram Realizminin temsilcilerindendir.
·       İtiraflar isimli eserin yazarıdır.
·       Patristik dönemin önde gelen üç filozofundan biridir.
·       Bunlar kilise babaları olalar da bilinir.
·       Ruhun ölümsüzlüğünü savunmuştur.
·       İnsanda hür iradenin olduğuna inanır.
·       Fikirleri 12. yy’a kadar egemen olmuştur.

BOETHİUS (BOYETUS) (480-524)
·       Platon ve Aristoteles’in ilk çevirilerini yazmıştır.


CELLEMENS (SELEMENS) (150-215)
·       Patristik Dönemin temsilcilerindendir.
·       Kilise babalarından biridir.
·       “Anlamak için inanıyorum.” klişesinin sahibidir.
·       Tertullian’ı eleştirmiştir.
EL KİNDÎ (801-866)
·       Meşşailik felsefesinin önemli temsilcilerindendir.
·       “Hudus Delili”ni dile getiren İslam düşünürüdür.
·       Akıl ve vahyin aynı amaca hizmet ettiğini savunur.

ERİGENA (ERCİNA) (810-877)
·       Bilgi yok.

FÂRÂBÎ (871-951)
·       Muallim-i Sânî olarak da bilinir.
·       “El–Medinet’ül Fazıla” isimli ütopyanın yazarıdır.
·       Meşşailik felsefesinin önemli temsilcilerindendir.
·       Kesin bilgilerimiz kanaat ile başlar, akıl ile kemal bulur.
·       İnsan hür irade sahibi bir varlıktır.
·       Din ve felsefenin aynı amaca hizmet ettiğini belirtir.
·       Aklın da bir nebze inanca hizmet ettiğini dile getirir.

GAZÂLÎ (1058-1111)
·       el-Münkız Mine’d-Dalâl (Hakikate Giden Yol) adlı eserin sahibidir.
·       Gazâlî, insanın duyuları ve aklıyla birtakım bilgilere ulaşabileceğini belirtir.
·       Kesin bilgi edinmede ise onların yetersiz kaldığı görüşündedir.
·       Bu noktada güvenilir olabilecek tek sezgi olduğunu söyler.
·       Ona göre sezgi, kalpte gerçekleşir. Sezgiyle bilgilerin kalbe dolaysız olarak geldiğini belirtir.
·       Naklî bilginin akli bilgiden önce olduğunu kabul eder.
·       Akıl ile kalp, birlikte bulunan bir düşünce merkezi hâlindedir.

HACI BEKTÂŞİ VELΠ  (1209-1271)
·       Makâlât


 İBN HALDUN (1332-1406)
·       Sosyolojinin kurucusu ve Mukaddime adlı eserin sahibidir.
·       Devletin gerekli ve zorunlu olduğunu dile getirir.
·       Devletin bir makro-organizma olduğu görüşündedir.

 İBN RÜŞD (1126-1198)
·       İnayet ve İhtira Delili kavramlarını literatüre kazandırmıştır.
·       Meşşailik felsefesinin önemli temsilcilerindendir.
·       Felsefenin dinle çatıştığı görüşünü reddeder.
·       İbn Rüşd açısından akılla doğru bilgiye ulaşılır ve akılsal olan inançsal olandır.
·       Tutarsızlığın Tutarsızlığı adlı eserin yazarıdır.

İBN SÎNÂ (980-1037)
·       Hristiyan felsefesini derinden etkilemiştir.
·       Tarihteki üç büyük hekimden biri sayılır.
·       Fi Kanun Et- Tıp adlı eserin sahibidir.
·       Alegorik yazım tekniğini başlatmıştır.
·        “Salâmân ve Absâl” ve “Hay bin Yakzân” adlı iki eser yazmıştır.
·       Sudûr Nazariyesinin de sahibidir.
·       İbn Sînâ, varlığı üçe ayırır:
o  Zorunlu (vacib-ül vücud),
o  Mümkün (mümkin-ül vücud) ve
o  Mümkün Olmayan (mümteni-ul vücud) varlıklar.

MEVLÂN   (1207-1273)
·       Yüzeysel


OCKHAMLI WİLLİAM (OKHAMLI VİLYIM) (1285-1349)
·       Skolastik dönem temsilcilerindendir.
·       Nominalizm (Adcılık) ekolünün kurucusudur.
·       İnancın akla, aklın da inanca müdahalesine karşı çıkmıştır.

TERTULLİAN (TURTALYIN) (155-240)
·       “Akıl almaz (saçma) olduğu için inanıyorum.” klişesinin sahibidir.
·       Bu yüzden Cellemens tarafından da eleştirilmiştir.
·       Patristik dönem temsilcilerindendir.
·       Kilise babalarından biridir.

YÛNUS EMRE (1238-1321)
·       Yüzeysel

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ TERİMLER SÖZLÜĞÜ

ORTA ÇAĞ FELSEFESİ TEMEL PROBLEMLER