ORTA ÇAĞ FELSEFESİ ADI GEÇEN FİLOZOFLAR
ADI GEÇEN FİLOZOFLAR
(ALFABETİK)
|
ANSELMUS
(1033-1109)
·
Skolastik
dönemin önde gelen
filozoflarındandır.
·
Tanrının
ontolojik kanıtlamasını yapan kişidir.
·
Kavram
Realizminin
öncülerindendir.
AQUİNALI
THOMAS (1225-1274)
·
Konseptualizmin temsilcilerindendir.
·
İnancın
Tanrıyı, aklın ise Tanrı’nın yarattıklarını anlamakla uğraştığını öne sürer.
·
İbn
Sînâ’dan ve Augustinus’tan etkilenmiştir.
·
Kötülük
denilen şeyin, iyinin yoksunluğundan ve irade zayıflığından kaynaklandığını
iddia eder.
AUGUSTİNUS
(354-430)
·
Kavram
Realizminin
temsilcilerindendir.
·
İtiraflar isimli eserin yazarıdır.
·
Patristik
dönemin önde gelen üç
filozofundan biridir.
·
Bunlar
kilise babaları olalar da bilinir.
·
Ruhun
ölümsüzlüğünü savunmuştur.
·
İnsanda
hür iradenin olduğuna inanır.
·
Fikirleri
12. yy’a kadar egemen olmuştur.
BOETHİUS
(BOYETUS) (480-524)
·
Platon
ve Aristoteles’in ilk çevirilerini yazmıştır.
CELLEMENS
(SELEMENS) (150-215)
·
Patristik
Dönemin temsilcilerindendir.
·
Kilise
babalarından biridir.
·
“Anlamak
için inanıyorum.” klişesinin sahibidir.
·
Tertullian’ı
eleştirmiştir.
EL
KİNDÎ (801-866)
·
Meşşailik
felsefesinin önemli
temsilcilerindendir.
·
“Hudus
Delili”ni dile getiren İslam düşünürüdür.
·
Akıl
ve vahyin aynı amaca hizmet ettiğini savunur.
ERİGENA
(ERCİNA) (810-877)
·
Bilgi
yok.
FÂRÂBÎ
(871-951)
·
Muallim-i
Sânî olarak da bilinir.
·
“El–Medinet’ül
Fazıla” isimli ütopyanın yazarıdır.
·
Meşşailik
felsefesinin önemli temsilcilerindendir.
·
Kesin
bilgilerimiz kanaat ile başlar, akıl ile kemal bulur.
·
İnsan
hür irade sahibi bir varlıktır.
·
Din
ve felsefenin aynı amaca hizmet ettiğini belirtir.
·
Aklın
da bir nebze inanca hizmet ettiğini dile getirir.
GAZÂLÎ
(1058-1111)
·
el-Münkız
Mine’d-Dalâl (Hakikate Giden Yol) adlı eserin sahibidir.
·
Gazâlî,
insanın duyuları ve aklıyla birtakım bilgilere ulaşabileceğini belirtir.
·
Kesin
bilgi edinmede ise onların yetersiz kaldığı
görüşündedir.
·
Bu
noktada güvenilir olabilecek tek sezgi olduğunu
söyler.
·
Ona
göre sezgi, kalpte gerçekleşir. Sezgiyle bilgilerin kalbe dolaysız olarak
geldiğini belirtir.
·
Naklî
bilginin akli bilgiden önce olduğunu kabul eder.
·
Akıl
ile kalp, birlikte bulunan bir düşünce merkezi hâlindedir.
HACI
BEKTÂŞİ VELÎ (1209-1271)
·
Makâlât
İBN HALDUN (1332-1406)
·
Sosyolojinin
kurucusu ve Mukaddime adlı eserin sahibidir.
·
Devletin
gerekli ve zorunlu olduğunu dile getirir.
·
Devletin
bir makro-organizma olduğu görüşündedir.
İBN RÜŞD (1126-1198)
·
İnayet
ve İhtira Delili kavramlarını literatüre
kazandırmıştır.
·
Meşşailik
felsefesinin önemli
temsilcilerindendir.
·
Felsefenin
dinle çatıştığı görüşünü reddeder.
·
İbn
Rüşd açısından akılla doğru bilgiye ulaşılır ve akılsal olan inançsal olandır.
·
Tutarsızlığın
Tutarsızlığı adlı
eserin yazarıdır.
İBN
SÎNÂ (980-1037)
·
Hristiyan
felsefesini derinden etkilemiştir.
·
Tarihteki
üç büyük hekimden biri sayılır.
·
Fi
Kanun Et- Tıp adlı eserin sahibidir.
·
Alegorik
yazım tekniğini başlatmıştır.
·
“Salâmân ve Absâl” ve “Hay
bin Yakzân” adlı
iki eser yazmıştır.
·
Sudûr
Nazariyesinin
de sahibidir.
·
İbn
Sînâ, varlığı üçe ayırır:
o Zorunlu (vacib-ül vücud),
o Mümkün (mümkin-ül vücud) ve
o Mümkün Olmayan (mümteni-ul
vücud) varlıklar.
MEVLÂNÂ (1207-1273)
·
Yüzeysel
OCKHAMLI
WİLLİAM (OKHAMLI VİLYIM) (1285-1349)
·
Skolastik
dönem temsilcilerindendir.
·
Nominalizm
(Adcılık) ekolünün
kurucusudur.
·
İnancın
akla, aklın da inanca müdahalesine karşı çıkmıştır.
TERTULLİAN
(TURTALYIN) (155-240)
·
“Akıl
almaz (saçma) olduğu için inanıyorum.” klişesinin sahibidir.
·
Bu
yüzden Cellemens tarafından da eleştirilmiştir.
·
Patristik
dönem temsilcilerindendir.
·
Kilise
babalarından biridir.
YÛNUS
EMRE (1238-1321)
·
Yüzeysel
Yorumlar
Yorum Gönder