ORTA ÇAĞ FELSEFESİ KAVRAM DİZİNİ




KAVRAM DİZİNİ (ALFABETİK)
BÂTINİLİK
·       Kutsal kitapların görünen anlamlarına bakmayıp daha ziyade harf ve sözcüklerinden gizli mânâlar çıkaran görüştür.
·       İbn Meymûn, önemli temsilcilerindendir.

DEHRİYYE (MATERYALİST)
·       İslam felsefesinin Materyalist filozoflarıdırlar.
·       Gerçek olan tek şeyin madde, onun da ezelî ve ebedî olduğunu savunan görüştür.
·       Dolayısıyla bu akım filozofları Tanrı’nın varlığını kabul etmez.
·       İbnü’r Râvendi, önemli temsilcilerindendir.

HRİSTİYAN FELSEFESİ
·       Bakınız “KATKI SAĞLAYAN MEDENİYETLER”

HUDUS DELİLİ
·       El Kindi tarafından yapılan yaratıcı kanıtlamasıdır.

İHTİRA DELİLİ
·       İbn Rüşd’ ün ortaya attığı yaratıcı kanıtlamasıdır.
·       Âlemde her şey yoktan yaratılmıştır bu nedenle yaratılan şeylerin bir yaratıcısı olması zorunludur.
·       Bir diğeri de “İNAYET DELİLİ” dir.
İHVANI SAFA
·       Çeşitli alanlardaki düşüncelerden bir ansiklopedi meydana getirerek tüm ilimleri bir yerde toplamaya çalışan cemiyettir.
·       İhvanı Safa felsefecileri, insanın ilahî kanunlara uygun ve erdemli yaşaması gerektiği görüşündedirler.
·       İslâm ansiklopedicileri olarak da bilinirler.

İNAYET DELİLİ
·       Tabiat da her şey insanla uyumludur.
·       Ateş, hava, su ve toprak insan varlığına uygundur.
·       Bu uygunluğu sağlayan varlık yaratıcıdır.

İŞRAKİLİK
·       Mantığa dayalı bilginin değil mistik tecrübeye dayalı bilginin hakikati vereceğini savunan görüştür.
·       İşrakiye, güneşin doğarak ışığın yayılması anlamına gelir.
·       Güneşin eşyayı karanlıktan aydınlığa çıkardığı gibi manevi sezginin de insanı aydınlattığını savunur.
·       Şahabettin Sühreverdi, önemli temsilcilerindendir.

KAVRAM REALİZMİ
·       Tümeller, ayrı bir varlık olarak Tanrı’nın zihnindedir.
·       Bakınız AUGUSTİNUS ve ANSELMUS

KONSEPTUALİZM (KAVRAMCILIK)
·       Tümeller, tek tek varlıkların içinde yer alır.
·       Bakınız AQUİNALI THOMAS
KOZMOLOJİK KANITLAMA
·       Evrende var olan bütün varlıkların kendinden önce gelen bir varlık nedeniyle var olduğu anlayışıdır.
·       Geriye doğru gidildiğinde mantıksal olarak bir ilk varlığın olması gerektiğini ve o varlığın Tanrı olduğunu ileri sürer.
·       Bu kanıtlama yolu, Aristoteles’in ilk neden görüşü etkisinde Aquinalı Thomas tarafından ileri sürülmüştür.

MEŞŞÂÎLİK
·       İslam esaslarına bağlı, başta Aristoteles etkisinde ve kısmen de Platon felsefesini içeren mantık ve matematik temelli bir felsefi yaklaşımdır.
·       Akla dayalı inancı savunur.
·       El Kindi, Fârâbî ve İbn Rüşd gibi filozoflar önemli temsilcileridir.

NOMİNALİZM (ADCILIK)
·       ADCILIK olarak da bilinir.
·       Tümellerin kendi başına gerçeklikleri yoktur.
·       Onlar soyutlama ve genelleme sözlerinden ibarettir.
·       Bakınız OCKHAMLI WİLLİAM

ONTOLOJİK KANITLAMA
·       Mantıksallık yoluyla Tanrı kanıtlamasıdır.
·       Anselmus tarafından ileri sürülmüştür.
·       Daha yetkini düşünülemeyen ve tasarlanamayan anlamıyla Tanrı’nın insan zihninde bulunmasını, Tanrı’nın var olduğuna kanıt olduğunu belirtir.
·       Buradan hareketle Tanrı’nın mutlak olarak var olduğu sonucuna ulaşır.

PATRİSTİK DÖNEM
·       MS 2-MS 8. yüzyıl arasındaki Hristiyan felsefesidir.
·       Bu dönem Hristiyan filozofları aynı zamanda din adamlarıdır.
·       Tertullian, Cellemens ve Augustinus, bunların önde gelenleridir ve “Kilise Babaları” olarak da adlandırılırlar.
·       İsmini bu adlandırmadan alan Patristik Dönem’de özellikle Augustinus’un izlediği akılla dini açıklama yolu, inancın temel öğretisi hâline gelmiştir.

SKOLASTİK DÖNEM
·       8. yüzyıldan 15. yüzyıla kadar olan Hristiyan felsefesidir.
·       Skolastik ismi, bu dönemdeki okullaşma hareketinden gelir. 
·       Anselmus, Aquinalı Thomas ve Ockhamlı William bu dönemin önde gelen filozoflarındandır.
·       Bologna ve Oxford üniversiteleri bu dönemde kurulan ve bu geleneğin öncüsü olan yerlerdir.

SUDÛR NAZARİYESİ
·       İbn Sînâ tarafından literatüre kazandırılmış bir kavramdır.
·       Bütün var olanların, Zorunlu Varlık olan Allah’tan taşma sonucunda ortaya çıktığı anlayışıdır.

TABİYYUN (NATÜRALİSTLER)
·       Aklı tecrübeden çıkaran ve bilgilerin duyumlar aracılığıyla kazanıldığını savunan görüştür.
·       Meşşâî felsefe karşıtı görüştür.
·       Bu görüş, Tanrı ile insan arasında aracı kabul etmeyen deist (ikici) yaklaşımı sergiler.
·       Ebubekir Râzî, önemli temsilcilerindendir.

TÜMELLER PROBLEMİ
·       Bakınız NOMİNALİZM, KAVRAM REALİZMİ, KONSEPTUALİZM

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ TERİMLER SÖZLÜĞÜ

ORTA ÇAĞ FELSEFESİ TEMEL PROBLEMLER