ORTA ÇAĞ FELSEFESİ KAVRAM DİZİNİ
KAVRAM DİZİNİ (ALFABETİK)
|
·
Kutsal kitapların görünen anlamlarına bakmayıp daha ziyade
harf ve sözcüklerinden gizli mânâlar çıkaran görüştür.
·
İbn Meymûn, önemli temsilcilerindendir.
DEHRİYYE (MATERYALİST)
·
İslam felsefesinin Materyalist filozoflarıdırlar.
·
Gerçek olan tek şeyin madde, onun da ezelî ve ebedî
olduğunu savunan görüştür.
·
Dolayısıyla bu akım filozofları Tanrı’nın varlığını kabul
etmez.
·
İbnü’r Râvendi, önemli temsilcilerindendir.
HRİSTİYAN FELSEFESİ
·
Bakınız “KATKI SAĞLAYAN MEDENİYETLER”
HUDUS DELİLİ
·
El Kindi tarafından yapılan yaratıcı kanıtlamasıdır.
İHTİRA DELİLİ
·
İbn Rüşd’ ün ortaya attığı yaratıcı kanıtlamasıdır.
·
Âlemde her şey yoktan yaratılmıştır bu nedenle yaratılan
şeylerin bir yaratıcısı olması zorunludur.
·
Bir diğeri de “İNAYET DELİLİ” dir.
İHVANI SAFA
·
Çeşitli alanlardaki düşüncelerden bir ansiklopedi meydana
getirerek tüm ilimleri bir yerde toplamaya çalışan cemiyettir.
·
İhvanı Safa felsefecileri, insanın ilahî kanunlara uygun ve
erdemli yaşaması gerektiği görüşündedirler.
·
İslâm ansiklopedicileri olarak da bilinirler.
İNAYET DELİLİ
·
Tabiat da her şey insanla uyumludur.
·
Ateş, hava, su ve toprak insan varlığına uygundur.
·
Bu uygunluğu sağlayan varlık yaratıcıdır.
İŞRAKİLİK
·
Mantığa dayalı bilginin değil mistik tecrübeye dayalı bilginin
hakikati vereceğini savunan görüştür.
·
İşrakiye, güneşin doğarak ışığın yayılması anlamına gelir.
·
Güneşin eşyayı karanlıktan aydınlığa çıkardığı gibi manevi
sezginin de insanı aydınlattığını savunur.
·
Şahabettin Sühreverdi, önemli temsilcilerindendir.
KAVRAM REALİZMİ
·
Tümeller, ayrı bir varlık olarak Tanrı’nın zihnindedir.
·
Bakınız AUGUSTİNUS ve ANSELMUS
KONSEPTUALİZM (KAVRAMCILIK)
·
Tümeller, tek tek varlıkların içinde yer alır.
·
Bakınız AQUİNALI THOMAS
KOZMOLOJİK KANITLAMA
·
Evrende var olan bütün varlıkların kendinden önce gelen bir
varlık nedeniyle var olduğu anlayışıdır.
·
Geriye doğru gidildiğinde mantıksal olarak bir ilk varlığın
olması gerektiğini ve o varlığın Tanrı olduğunu ileri sürer.
·
Bu kanıtlama yolu, Aristoteles’in ilk neden görüşü
etkisinde Aquinalı Thomas tarafından ileri sürülmüştür.
MEŞŞÂÎLİK
·
İslam esaslarına bağlı, başta Aristoteles etkisinde ve
kısmen de Platon felsefesini içeren mantık ve matematik temelli bir felsefi
yaklaşımdır.
·
Akla dayalı inancı savunur.
·
El Kindi, Fârâbî ve İbn Rüşd gibi filozoflar önemli
temsilcileridir.
NOMİNALİZM (ADCILIK)
·
ADCILIK olarak da bilinir.
·
Tümellerin kendi başına gerçeklikleri yoktur.
·
Onlar soyutlama ve genelleme sözlerinden ibarettir.
·
Bakınız OCKHAMLI WİLLİAM
ONTOLOJİK KANITLAMA
·
Mantıksallık yoluyla Tanrı kanıtlamasıdır.
·
Anselmus tarafından ileri sürülmüştür.
·
Daha yetkini düşünülemeyen ve tasarlanamayan anlamıyla
Tanrı’nın insan zihninde bulunmasını, Tanrı’nın var olduğuna kanıt olduğunu
belirtir.
·
Buradan hareketle Tanrı’nın mutlak olarak var olduğu
sonucuna ulaşır.
PATRİSTİK DÖNEM
·
MS 2-MS 8. yüzyıl arasındaki Hristiyan felsefesidir.
·
Bu dönem Hristiyan filozofları aynı zamanda din
adamlarıdır.
·
Tertullian, Cellemens ve Augustinus, bunların önde
gelenleridir ve “Kilise Babaları” olarak da adlandırılırlar.
·
İsmini bu adlandırmadan alan Patristik Dönem’de özellikle
Augustinus’un izlediği akılla dini açıklama yolu, inancın temel öğretisi hâline
gelmiştir.
SKOLASTİK DÖNEM
·
8. yüzyıldan 15. yüzyıla kadar olan Hristiyan felsefesidir.
·
Skolastik ismi, bu dönemdeki okullaşma hareketinden
gelir.
·
Anselmus, Aquinalı Thomas ve Ockhamlı William bu dönemin önde gelen
filozoflarındandır.
·
Bologna ve Oxford üniversiteleri bu dönemde kurulan ve bu
geleneğin öncüsü olan yerlerdir.
SUDÛR NAZARİYESİ
·
İbn Sînâ tarafından literatüre kazandırılmış bir
kavramdır.
·
Bütün var olanların, Zorunlu Varlık olan Allah’tan taşma
sonucunda ortaya çıktığı anlayışıdır.
TABİYYUN (NATÜRALİSTLER)
·
Aklı tecrübeden çıkaran ve bilgilerin duyumlar aracılığıyla
kazanıldığını savunan görüştür.
·
Meşşâî felsefe karşıtı görüştür.
·
Bu görüş, Tanrı ile insan arasında aracı kabul etmeyen deist (ikici) yaklaşımı sergiler.
·
Ebubekir Râzî, önemli temsilcilerindendir.
TÜMELLER PROBLEMİ
·
Bakınız NOMİNALİZM, KAVRAM REALİZMİ, KONSEPTUALİZM
Yorumlar
Yorum Gönder